reklama

Koho voliť v Bratislavskom kraji a prečo

V článku sa dozviete: prečo sú tieto voľby do BSK mimoriadne dôležité kde vedie deliaca línia medzi kandidátmi ako iracionalita ovplyvňuje naše volebné správanie ako rozumieť prieskumom verejnej mienky koho voliť a prečo

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

(Článok je dlhší, ale oplatí sa prečítať celý. Fakticky. Neskočte hneď na koniec)

Kľúčové voľby

Existuje jeden veľmi mimoriadne závažný dôvod prečo je práve v týchto voľbách do BSK dôležité ísť voliť. A to sú zjednodušene „zápchy,“ respektíve - prichádzajúci kolaps dopravy.

Vďaka minulým rozhodnutiam Ftáčnika, JASPERS* a Nesrovnalovej neschopnosti zmeniť ich (stručne tu, bod 5, bude k tomu ešte samostatný podrobný blog), sú totiž pravidlá ďalšieho rozvoja dopravy nastavené tak, že dopravu smerujú do kolapsu. Doprava sa totiž buduje na základe troch dokumentov, s minimálnou vzájomnou väzbou – Dopravných generelov (plánov) mesta a kraja a práve prebiehajúcej štúdie Bratislavského železničného uzla ŽSR. Každý si však „robí svoje.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A aj keď všetci kandidáti platonicky rozprávajú o riešení na báze koľajovej dopravy, pri súčasnom nastavení procesov - vlastne nemajú šancu. Ak sa niečo koncepčne a systémovo nezmení tak kolaps nezastavíme. Riešenie tu je – zle nastavané „zákazy EU“ a ďalšie „míny“ vieme obísť zjednotením Generelov kraja a mesta.

Riešenie ako na to, od našej iniciatívy ZEED, má I. Nesrovnal "na stole" dva roky. Okrem rečí, nespravil vôbec nič. P. Frešo o pláne vie a súhlasil s ním. Avšak nevyvinul vôbec žiadnu vlastnú iniciatívu k jeho realizácii.

Priamo a okamžite je tiež potrebné vstúpiť do plánovacích procesov ŽSR (teraz to nerieši ani I. Nesrovnal, ani P. Frešo) a prepojiť ich s Generelom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voľba správneho župana, ktorý začne aktívne celý problém riešiť a plán realizovať je tak (spolu s voľbou rozumného primátora o rok) poslednou šancou ako zastaviť kolaps dopravy.

V opačnom prípade sa bude diať toto:

- Železnice dokončia niekoľko plánovaných terminálov (zastávok). Avšak tie nebudú obsluhované mestskými vlakmi s dostatočnou kapacitou a intervalom. Pretože železnice s tým skrátka nerátajú.

- mesto si bude budovať a rekonštruovať svoje električkové trate. Aj keď už dnes vie, že ich kapacita sa dá zvýšiť len v priemere o 16%.

- kolaps na východných vstupoch do Bratislavy sa nijako nevyrieši (nevyrieši ich ani R7 – len ich posunie viac do mesta)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- časom kompletne skolabuje doprava v širšom centre, kde sa medzi Dunajom a Mlynskými Nivami pripravuje obrovská výstavba generujúca až 200 tis. nových zdrojov a cieľov ciest (Generel mesta toto územie vôbec nerieši. A predpokladá tam nárast len 35 tis. zdrojov a cieľov ciest)

- a skolabuje doprava cez Dunaj do Petržalky (pretože Generel mesta na základe chybných dát predpokladá prudký pokles obyvateľov v okrese, na len 70% dnešného počtu obyvateľov v r.2040)

Kým v Banskobystrickom kraji je nutnosť voliť daná takpovediac politicky, v Bratislavskom ide skrátka o funkčné prežitie mesta a kraja.

Deliaca línia týchto volieb

Na župana kandiduje šesť relevantných kandidátov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Favorit Milan Ftáčnik, navonok slušný človek s výborným vystupovaním, nielen že je priamo spoluzodpovedný za spomínaný kolaps dopravy, ale v pozícii primátora priamo pôsobil v prospech oligarchov (podrobne, aj o jeho ďalších „prúseroch“ popísané tu).

Rudolf Kusý, je marketingový produkt, v diskusiách predvádzajúci zúfalú nekompetentnosť aj v základných témach kraja. Má obrovskú kampaň s nedôveryhodným financovaním (podrobne popísané tu). V doprave navyše absolútne nejavil záujem o problematiku a neriešil ani veci, ktoré ako starosta Nového mesta mohol poľahky ovplyvniť.

Pavol Frešo, vždy verbálne podporoval integráciu železničných tratí a koncepčné riešenie dopravy. Avšak za osem rokov urobil veľmi málo v jej prospech. Naopak zlyhal v oblasti dopravy, ktorú má priamo v kompetencii a riadi – za osem rokov nebol schopný odstrániť súbeh autobusových a železničných liniek, vyriešiť nadväznosť spojov a zmeniť financovanie výkonov, ktoré dnes vyhovuje len firmám prevádzkujúcim autobusovú dopravu. Po slovensky – ak by si pravidlá na župe nastavovali majitelia autobusových firiem – vyzeralo by to presne takto...

Zbytky kredibility stratil svojím populistickým návrhom na dopravu zadarmo. Nielen že mu nevychádzajú čísla, na rozdiel od vlakov zadarmo (kde to skrátka zaplatí štát), župa vôbec nemá nástroje ako ju presadiť (!).

Morálne zlyhal, keď v NR SR navrhol za opozíciu, napriek odporu jej väčšiny, na post NKU kandidáta ktorého chcel Smer (na župe sa klebetí, že za to údajne dostal milión Eur).

Jeho kampaň údajne financuje režisér Núňez. Majetok na to má, krycia historka však vyvoláva pochybnosti a osobne toto financovanie považujem za nedôveryhodné.

Druhú trojicu otvára Juraj Droba. Kampaň mu financuje najmä politická strana SaS zo štátneho príspevku.

Ján Mrva má skromnú kampaň ktorú si platí hlavne sám, resp. jeho rodina.

Kampaň posledného kandidáta Daniela Krajcera financujú osobne László Sólymos (MOST) a Juraj Miškov (SKOK), čo pri ich majetkoch pochybnosti nevyvoláva.

Osobne považujem financovanie druhých troch za uveriteľné, čo je však dôležitejšie - ani za jedným z nich nie sú žiadne korupčné škandály či kauzy.

Čo sa týka dopravných riešení, historickou zhodou okolností som sa priamo podieľal na tvorbe dopravného programu dvoch kandidátov – D. Krajcera a J. Drobu. Riešenia navrhované našou iniciatívou sú tak priamo súčasťou ich volebných programov. Obidvaja kandidáti sa v problematike rýchlo zorientovali, považujú to za jednu z top priorít a plánujú ich v prípade zvolenia realizovať.

Paradoxne – „neskúsenosť“ oboch kandidátov v komunálnej politike sa ukázala byť výhodou. Bol som príjemne prekvapený s akým nasadením a vervou sa k problému postavili, boli schopní racionálne vyhodnocovať fakty a formulovať riešenia.

Osobne som na danú tému debatoval aj s p. Mrvom (a to bolo ďalšie príjemné prekvapenie) - téme veľmi dobre rozumie. Koniec koncov – v malom – vo Vajnoroch, už tieto riešenia priamo inicioval.

Deliaca línia týchto volieb tak prebieha medzi kandidátmi s viac, či menej zreteľným prepojením na oligarchov a/alebo nejasným financovaním kampane a s rôznymi kauzami. A medzi kandidátmi s uveriteľným financovaním a pozadím, za ktorými žiadne kauzy nie sú.

Medzi kandidátmi, ktorí buď priamo zlé riešenia pre dopravu spôsobili, alebo neriešili, aj keď mohli a kandidátmi ochotnými a schopnými do koncepčnej zmeny ísť a presadzovať ju.

Hľadanie jednorožca

Každý z nás si myslí, že jeho voľba je racionálna. Nie je to tak. Iracionálne faktory na nás vplývajú oveľa viac, ako sme si ochotní pripustiť.

Mojím kamarátom a známym som rozposlal takýto dotazník (môžete si ho vyplniť aj vy):

Akú dôležitosť pri vašom rozhodovaní ktorého kandidáta voliť/nevoliť hrá:

  1. Program – kandidát má/nemá dôveryhodný program riešiaci problémy v kraji

  2. Dôveryhodné/nedôveryhodné financovanie kampane kandidáta

  3. Prítomnosť/neprítomnosť korupčných škandálov, resp. prepojení na oligarchov v minulosti kandidáta

  4. Hodnotová blízkosť/ vzdialenosť kandidáta od vašich hodnôt

  5. Sympatie/odpor k politickej strane ktorá kandidáta podporuje

Priraďte prosím ku každému bodu (podľa možnosti rovnomerne) faktory váhy 10, 100, alebo 1000

Pozor – nezabúdajte že volíte predsedu samosprávneho kraja.

(pôvodne tam bolo „určite poradie od 1 po 5,“ ale ukázalo sa, že takto je to lepšie)

Neprekvapivo – drvivá väčšina respondentov kládla hlavný dôraz na prvé tri body.

Napriek tomu, keď som sa o druhej trojici „prijateľných“ kandidátov rozprával v okruhu mojich priateľov a známych, častokrát som počul takéto reakcie:

„Mrva podporoval Pochod za život, to je pre mňa červená čiara.“ Alebo naopak: „Droba podporoval Dúhový pochod, to je pre mňa neprijateľné.“ Často aj: „Droba je zo SaS a ja neznášam Sulíka,“ alebo „Krajcera podporuje zradcovský Most“ a podobne.

Takto máme v hlavách vybudované červené čiary...

Lenže racionálne – my nejdeme voliť poslancov parlamentu schvaľujúcich zákony, či prezidenta, ale predsedu samosprávneho kraja. V sobotu nevolíme Sulíka, Bugára, či Alianciu za rodinu, my ideme voliť konkrétne osoby s ich názormi, s ich príbehom, do funkcie s presne stanovenými kompetenciami a právomocou.

Keď som v debate dal diskutujúcemu „vidličku:“ Vyber si - chceš mať na kraji skorumpovaného župana, ale tebe hodnotovo a politicky blízkeho? Alebo neskorumpovaného ale hodnotovo, či politicky opačného ako ty? Tak aj moji ľavicoví kamaráti boli ochotní voliť Mrvu a aj katolícki „hardlineri“ pripustili voľbu Drobu.

O tom to celé je. V politike neexistujú ideálni „jednorožci,“ často spravidla volíme „menšie zlo.“ 

V sobotu volíme predsedu BSK. Na každého z tejto trojice by som vedel nájsť x dôvodov prečo ich nevoliť. Lenže s faktormi 10 až 100. A naopak, pri faktoroch 1000 táto trojica bezpochyby voliteľná je a „na hlavu“ poráža kohokoľvek zo skupiny - Ftáčnik, Kusý a Frešo.

Vôbec nepochybujem, že ktorýkoľvek z uvedenej trojice „prijateľných“ kandidátov by bol dobrým županom. Vyhrať však môže len jeden.

Ako rozumieť prieskumom

Prieskumy verejnej mienky sú často atakované zo strany verejnosti. Zbytočne. Po prvé - prieskum nie je predpoveď volieb. Je to „fotka“ názorov verejnosti v danom čase (a s istou presnosťou). Príklad minulých parlamentných volieb je signifikantný - agentúry sa „hejtujú“ na základe „fotky“ starej tri týždne pred voľbami. Lenže prieskumy sa robili aj neskôr. A krásne zaznamenali ako rast „multiotecka“ a fašistov, tak prepad Siete. Len sa (kvôli nezmyselnému Smeráckemu zákonu) nesmeli zverejniť v médiách.

Medzi mýty patrí aj kupovanie prieskumov. Žiadna seriózna agentúra (a AKO, aj FOCUS za seriózne považujem) si nemôže dovoliť za peniaze falšovať prieskumy. V tom momente by skončili. Naopak, každá sa snaží byť čo najpresnejšia, zvyšuje to jej kredibilitu.

Po druhé - prieskumy treba vedieť interpretovať. Napríklad v poslednom prieskume AKO deklarovala polovica voličov, že určite pôjde voliť. Sociológovia však vedia dané dáta ďalej triediť – mnoho z tých, ktorí nie sú rozhodnutí koho voliť, nakoniec voliť nepríde, odrátať treba cca 10% zo zoznamov voličov, ktorí sú v zahraničí, atď. „Očistená“ účasť tak vychádza na cca 34%. Skutočná môže byť ešte nižšia.

Seriózne prieskumy o voľbách do BSK vyzerajú takto:

 M. FtáčnikP. FrešoR. KusýJ. DrobaJ. MrvaD. Krajcer
AKO, 13.9.-18.9.21,7151515,26,77,1
Focus, 28.9.- 6.1025,516,41914,16,17,1
AKO, 6.-18. 102418,818,514,68,65,8
Ďalšie triedenia z prieskumu AKO, 6.-18.10: 
rozhodnutý32,8
rozhodnutie pravdepodobne nezmením37,9
rozhodnutie ešte možno zmením24,6
som náchylný voliť aj iného kandidáta4,5
neviem0,2

Ešte pred mesiacom by som na víťaza tipoval R. Kusého. Vyzerá to však, že rastový potenciál vyčerpal a preferencie všetkých kandidátov sa viac-menej stabilizovali.

Výsledky samozrejme budú iné, ale významné posuny sa očakávať nedajú. Významná zmena by mohla prísť, ak by sa v politickom prostredí udiali nejaké zlomové udalosti, ktoré by voličské správanie ovplyvnili. Takým bolo napríklad stiahnutie p. Kratochvílovej Sieťou v posledných komunálnych voľbách. To bol moment, ktorý významne posunul hlasy I. Nesrovnalovi (ktorý už v prieskumoch aj tak významne a merateľne rástol).

Koho voliť?

Čo nám hovoria tieto dáta?

Dano Krajcer nemá žiadnu šancu vyhrať. Z 5/6 miesta a 6-7% za dva týždne skrátka neurobí štvornásobok. Nemá ani kde čerpať, žiadne voličské prostredie ho už nevie sýtiť. Naopak z celej šestice kandidátov má najmenej rozhodnutých voličov, takže veľmi pravdepodobne získa ešte menej, ako v prieskumoch.

Rovnako nemá žiadnu šancu Ján Mrva. Tak isto takmer vyčerpal „svoje“ volebné prostredie, tak isto nevie stroj-štvornásobiť volebný potenciál. Nie je kde. Vie ešte možno pritiahnuť nejaké konzervatívne hlasy, ale na výhru to stačiť skrátka nebude.

Prvá štvorica kandidátov má 75%. Neexistuje tu žiadna veľká skupina nerozhodnutých, ktorí chcú ísť voliť, ako pri parlamentných voľbách. Naopak- skúsenosť nám hovorí, že v krajských voľbách nerozhodnutí spravidla – voliť vôbec nejdú. Nemáme ani žiaden mobilizačný moment ktorý by zrazu pritiahol k voľbám ďalšie veľké skupiny voličov.

Jediným, kto (možno) má šancu poraziť Ftáčnika (resp. Kusého, Freša) je Juraj Droba. Potrebuje mobilizovať naviac cca 50% svojho už dosiahnutého potenciálu. Čo bude mimoriadne ťažké, avšak oproti 3-4 násobeniu ostatných dvoch kandidátov, to nie je čisté sci-fi.

J. Droba má totiž jednu významnú výhodu – má ešte kde čerpať. A masíve. Doteraz nevyužil ani potenciál SaS (33% v BSK), ani pravicovej koalície, ktorá ho podporuje (cca 45% v BSK). Je jediným kandidátom z „prijateľnej“ trojky, ktorý ešte (teoreticky) dokáže zvrátiť výsledok volieb.

Preto chcem vyzvať voličov p. Mrvu a Dana Krajcera, zvážte ešte svoju voľbu. Zázraky sa v realite nedejú. Vo finále - každý hlas pre J. Mrvu, či D. Krajcera znamená – hlas pre Ftáčnika (resp. niekoho z prvej trojice).

V sobotu nejde o ľavičiarov/pravičiarov, liberálov/konzervatívcov. Ide o skorumpovaných vs. čistých, riešenia vs. kolaps. Nevolíme si manželku na celý život, volíme si politika, ktorého nemusíme mať radi, ale dokáže reprezentovať naše záujmy.

Realisticky a racionálne zhodnotené možnosti sú tieto:

Buď to „dá“ Juraj Droba – a v tom prípade máme za župana neskorumpovaného a na oligarchov nenapojeného človeka, ktorý chce systémovo riešiť kolaps dopravy.

Alebo tam bude Ftáčnik (Kusý/Frešo) o ktorom (ktorých) už vieme že napojený na oligarchov je (sú) a kde sa žiadne riešenia predpokladať nedajú. A kraj a mesto dopravne skolabuje...

Žiadna iná možnosť vo faktuálnej realite – nie je. Preto, napriek naozaj dobrej osobnej skúsenosti aj s Danom Krajcerom, aj s p. Mrvom, v sobotu volím - Ďura Drobu. A dúfam, že sa takto – racionálne, rozhodnete aj vy.

* JASPERS – organizácia poskytujúca poradenstvo krajinám prijímajúcim pomoc s projektami, ktoré sa majú spolufinancovať z štrukturálnych a investičných fondov EÚ

Martin Kugla

Martin Kugla

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  71x

O doprave, urbanizme a politike v Bratislave. Aktívny občan, člen iniciatív Za efektívnu a ekologickú dopravu a Zachráňme Petržalku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu